Luottamusmiesten tarinoita

Primula Vallila, Teollisuuskatu 21.2.2011 Vielä pystyssä.
Primula, Julkisivu (osa rakennuksesta) 21.2.2011
Lastauslaituri täynnä roskalavoja 21.2.2011
Kahvila/myymälä ja oik. portti, josta duunarit kulkivat.
Uuden tehtaan julkisivu Järvenpäässä 2011

Primulan muutto

Viime vuosi on ollut todella työntäyteinen. Viime vuoden tammikuussa alkoivat Primulan historia "suurimmat" yt-neuvottelut, jotka koskivat Oy Primula Ab:tä, Primulan leipomoita sekä Primula deliä ja pahimmillaan jopa 70 hlön vähentämistä.

Aiheena oli muutto uusiin tiloihin Järvenpäähän ja kaikkea mahdollista siihen liittyvää kuten esim. ulkopuolisen työvoiman käyttö.

Samana keväänä oli työehtosopimus kierros, jonka kaikki elintarviketyöläiset kyllä muistavat. Vaikka Primula ei ollut lakkoaalloissa mukana, oli meillä oma mielenilmaisu sekä työnantajan työsulku. Totaalilakkoon olimme myös valmiita.

Sopimus kuitenkin saatiin aikaiseksi eikä työaikajoustoja tullut työnantajan haluamalla tavalla. palkankorotustasokin oli hyvin maltillinen.

Yt-neuvottelut kestivät normaalia pidempään eli yli kuusi viikkoa. Toukokuussa työnantaja ilmoitti irtisanovansa tai osa-aikaistavan 42 henkilöä. Niin me sitten kaikki menimme yksitellen kuulemaan "tuomiomme".  Oli paljon surua kun pitkäaikaisia työntekijöitämme irtisanottiin. Kestää oman aikansa kunnes ihmiset toipuvat tilanteesta ja se kyllä muistetaan puheissa pitkään.

Kesän jälkeen alkoi koneiden ja tavaroiden inventaariot. Mitä kaikkea sieltä sitten löytyykään. Tehdas oli pyörinyt vuodesta 1965 ja toiminut neljässä kerroksessa, joten tilaa on riittänyt mihin tavaroita on sullottu.

Syksyllä tulivat muuttolaatikot ja alkoi pakkaaminen. Osa pakkasi ajoissa ja osa jätti viimetinkaan kunten allekirjoittanut iski kamat ja paperit vain laatikkoon. Työnjohtoa ja kolme leipuria oli jo marraskuussa koeleipomassa samaan aikaan kun uutta tehdasta rakennettiin. Käydessäni siellä heillä oli luonnollisesti kypärät ja liivit päällä, sillä olivathan he rakennustyömaalla. Konttori suurimmalta osalta muutti joulukuun puolessa välissä ja minä siirryin vko:lla 51 ja loput, jotka saivat jäädä tulivat vko:lla 52. Pakkaamoon siirtyi ensimmäinen työntekijä joulukuun alussa eikä siellä vielä ollut koneita paikoillaan. Kaikki saatiin kuitenkin ns. kuntoon kunnes varsinainen tuotanto alkoi 30.12.2010 tehtiin ensimmäinen toimitus uudesta tehtaasta. Sen me siellä työskennelleet varmasti muistavat.

Samaan aikaan kun uutta rakennettiin tehtiin Vallilassa lujasti töitä. Muutamia ihmisiä palkattiin vuoden loppuun, jotta siirtyminen muilla olisi mahdollista. Muistot vanhasta työmaasta tulevat säilymään pitkään. Siellä me ns. vietimme nuoruuden ja teimme monia eri töitä. Meillä on siellä ollut mm. juhlapalvelua, keittiötä, kahvileipää ja konditoriaa ym. Väkeä talossa oli yli 200 kun vuonna 1990 menin sinne töihin. Vuosien varrella on väki vähentynyt ja uudessa meitä on leipomossa 8 kokoaikaista ja määräaikaisia osa-aik viisi. Pakkaamossa on 8-9 työntekijää (en ole saanut tarkkaa lukua). Primulan herkkutehtaan palveluksessa on yht. 124 hlöä. sisältäen toimihenkilöt, delin porukan, lähileipomot ja ylemmättoimihenkilöt. Vähiin on käynyt porukka siitä kun aloitin.

Tilanne tulee varmaankin matkan varrella muuttumaan kun myyntialueemme kasvaa ja siirrumme kenties kolmeen vuoroon. Väki eikä tuotanto vielä siihen riitä.

On todella upea mahdollisuus kokea myös automaation ihanuus ja saada työskennellä aivan uusissa tiloissa. Monet raskaat työvaiheet ovat poistuneet, mutta ei vanha perinteinen leipominen kuitenkaan ollut kamalaa. Sitä kaihoten muistellen.

Heli  Mäkinen